Orientera i varmt väder: att tänka på

Att orientera kan man göra i alla årstider. Det är dock viktigt att man tänker på att vissa tider på året kan det vara viktigt med olika saker. Till exempel kan kläderna vara väldigt viktiga om man väljer att orientera på vintern. Se till att du har den utrustningen som krävs för eventuella krissituationer och att kläderna är tåliga, värmande och att de andas. Sedan är det väldigt viktigt att man på sommaren kommer ihåg att dricka vatten. Värmen kan komma som en chock för de som orienterar och man måste ge kroppen vätska både innan, under och efter en träning eller tävling. Kom även ihåg att skydda dig mot fästingar på sommaren eller kolla på kroppen noggrant efteråt.

Löparskor på grus

Eftersom det kan vara ganska lång tid man är ute i skogen och orienterar så behöver kroppen vara ordentligt uppladdat med mineraler och vitaminer. Priorin är bra för håret och tillför näring till rötterna medan omega-3 fungerar som smörjmedel för hela kroppen. Många tror att det endast handlar om att förbereda kroppen rent fysiskt inför orientering. Men faktum är att man måste använda hjärnan under orientering och därför är det viktigt att man ser till att kroppen har vad den behöver för att förse hjärnan med näring. Det sägs att när man utsätter hjärnan för arbete så krävs det lika mycket energi som för vilken muskel som helst för att den ska fungera perfekt. Sedan behövs det syre och det tillför man hjärnan genom att ha bra syreupptagningsförmåga och många röda blodkroppar. Man kan rådfråga med en läkare om man känner att man inte kommer upp i sin fulla potential riktigt. Speciellt när det är varmt väder måste man fylla på kroppen med mineraler innan och efter en orientering. När man svettas förlorar man nämligen mycket vätska och mineraler.

Värmen slår hårt

Tre som springer i skogen

I och med slagna värmerekord i år är det många som upplever att de måste lägga om träningen. Det är väldigt torrt ute i skogen och det finns en ökad risk för skogsbränder. När man ger sig ut på orientering så är det viktigt att man har koll på området. Om det endast är i träningssyfte som man är ute i skogen så kan det vara lämpligt att ha med sig någon form av kommunikationsmedel. Att man svettas är normalt när man utför fysiskt arbete, men det här kan bli väldigt mycket mer om det är så att det är varmt ute. I skogen står ofta luften still också vilket gör att den som orienterar kan uppleva värmen som väldigt stark. När man svettas mer så måste man komma ihåg att ge kroppen vätska, vitaminer och mineraler regelbundet. Man kan jobba med uppladdning innan ett lopp och sedan kan man ha med sig sportsdrycker när man är ute i skogen. Ett tecken på att kroppen inte har tillräckligt med vätska är att läpparna spricker och man kan känna sig trött och yr.